úterý 24. ledna 2012

Rok bez masa

Přesně před rokem jsem se rozhodl, že zkusím vynechat maso. Myšlenka ve mně zrála již nějakou dobu, ale rozhodující bylo shlédnutí dokumentu Chléb náš vezdejší. Naprosto jasně jsem pak pochopil slova Dejva, který se stal vegetariánem proto, že "nechce způsobit žádnému tvoru šok ze smrti." V tom dokumentu jsou opravdu vidět ty oči! A pak, když jsem měl flák masa na talíři, najednou jsem neviděl jídlo, ale kus mrtvého těla.

Takže jsem přestal jíst maso. Ale zůstal jsem u ryb, mléčných výrobků, tj. sýry a doplňky v podobě sojového proteinu, syrovátky a dalších. Upřímně, kdybych je neměl, asi bych do toho nešel. O významu dostatku proteinu, tzn. 1.5g proteinu na 1kg hmotnosti, hovořím v předchozím příspěvku: Kontrola kalorií a dostatek proteinu jako základ efektivní diety.

Díky tomu jsem přibral :-) 5kg, z toho polovina je svalová hmota. Díky vyšší konzumaci tuku (chutnají mi pouze tučné ryby losos a makrela a samozřejmě velká spotřeba sýrů znamená vyšší tuky) je druhá polovina tuk. Ale moje aktuální váha 81kg na 180cm a metabolický věk 18 let nenaznačují problém. 

Pro ty, co přemýšlejí nad vegetariánstvím, doporučuji přečíst tento článekVýživové aspekty vegetariánství.

Kupodivu je docela fér, mluví o rizicích konzumace masa (riziko přenosu chorob, živočišné tuky spojené s vyšším cholesterolem, tzn. riziko kardiovaskulárních chorob, souvislost s rakovinou tlustého střeva, játry a souvislost s obezitou) a na co si vegetariáni mají dát pozor. Zde jsem si byl jistý, že díky koktejlům a doplňkům nebudu strádat - což se nakonec ověřilo. 

1 komentář:

  1. Já se přiznám, že už se taky pomalu začínám dostávat k vegetariánství. Maso v podstatě jím jen při návštěvách mámy, která by asi nepřežila, kdybych ji řekl, že nejím maso :) ta si snad ani nedovede představit oběd, kde by nebylo hlavní surovinou maso :) Bílkoviny lze snadno nahradit sójou, luštěninami apod.

    OdpovědětVymazat