sobota 26. září 2009

Náhoda nebo úmysl?

Na aktuálně.cz je docela přesný extrakt názorů na to co je nebo kdo je Bůh: http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/clanek.phtml?id=648337. Masivní diskusi vyvolal blog genetika Václava Hořejšího před 2 lety.

Každý člověk někdy zapřemýšlel nad smyslem života - odkud kam to všechno směřuje a jakou roli v tom hrajeme. Pokud se člověk jen trochu zajímá o fungování světa (nejaktuálnější znalost), musí nutně objevit jakousi "sílu" a tendenci k (s)tvoření, vzniku složitějších struktur, organizaci, vzniku života a vzniku vědomí(!), jakousi "neskutečnou náhodu" v nastavení počátečních podmínek tak, aby to všechno kolem nás a my mohlo vzniknout. Vysvětlení pomocí multi-vesmíru (tedy finta fň: náš vesmír by mohl být jeden z mnoha, výsledek zkoušení různých počátečních podmínek) mě osobně neuspokojuje, protože 1) nedává odpověď na otázku: co bylo teda na úplném počátku a 2) jakto, že je tedy zase nějaká "finta", která to umožňuje.

I přes obrovský posun ve vědě se zdá, že se vracíme někde na počátek a víme toho o stvoření a smyslu života asi tolik, co meditující mnich před 2 tisíci lety.

Já osobně v Boha věřím a to mimo jiné také jako důsledek racionální úvahy.

2 komentáře:

  1. Ahoj, po pravdě řečeno tě vlastně trochu obdivuju za to, že dokážeš takové diskuse přelouskat (mám na mysli odkaz na Aktuálně.cz). Mě to z nějakého důvodu hodně irituje, probírat se tou záplavou dětinských argumentů, které k mozaice nepřidávají nic, pouze demonstrují vlastní nedostatek náhledu a chorobnou touhu taky honem něco říct k tématu, které symbolizuje pohodlné odsunutí vlastních problémů do nekonečna... Asi můj nedostatek tolerance :-)

    Na druhou ustranu jsem rád, že se o podobných věcech mluví - po dvaceti letech liberální demokracie (a tedy možnosti být svobodný politicky i emočně) IMHO prožíváme největší veřejnou exhibici totalitou postižených duší, jaká tu kdy byla (mám na mysli současnou českou politiku). A je v zájmu všech tlačit na to, aby strany předváděli podstatně konstruktivnější a dospělejší debaty, než jak činí. K tomu ovšem potřebují dospělejší a konstruktivnější publikum - a k tomu může "duchovní obroda" jedině přispět. Ať už bude katolická, obecně křesťanská nebo "heretická".

    OdpovědětVymazat
  2. Po pravdě já to pořádně nečetl:-) Tak nějak jsem proletěl ten výcuc a přišlo mi jako dobrý nápad se o to podělit. Jak píšeš, zajímalo mě spíše to téma a pokus o konstruktivní debatu.

    Jakože podnět k zamyšlení...

    OdpovědětVymazat