sobota 19. prosince 2009

Hebalife - sekta, podvod nebo příležitost?

Jelikož má Terezka 9. let zkušenost s hubnutím pomocí Herbíku a já téměř 3. roky, málokdo nám v současnosti řekne: "Je to blbost, to nefunguje." Kdo má oči, ten nás vidí. Dá se zpochybnit reklama (a já doporučuji pochybovat), ale nikdo nemůže zpochybnit naši vlastní zkušenost, výsledky miliónů dalších lidí a klinické studie.

Takže se objevuje další problém: "Ok, výrobky asi fungují, ale nelíbí se mi firma a její marketing, který připomíná pyramidu nebo letadlo."

Tak jsem popřemýšlel nad odpovědí:

1. První námitka: Je to letadlo
Protiargumenty: Herbalife (stejně jako mnoho ostatních firem v dnešní době, např. Avon) využívá tzv. Multi-level Marketing (dále jen MLM). Cílem zakladatele Marka Hughese bylo zkrátit cestu ke koncovému spotřebiteli a aby se výrobky šířily na základě dobré zkušenosti od člověka k člověku, nikoliv na základě vyfintěné reklamní kampaně v TV. Ušetřené peníze si nechávají distributoři za odvedenou práci. Proto zvolil metodu MLM.

Pro orientaci v pojmech MLM a letadlo doporučuji začít s jednoduchým a spíše proti multilevel orientovaným článkem na Měšec.cz Multilevel - cesta k bohatství či do pekel? V článku se popisuje:

  • Letadlo slouží jen k přerozdělování peněz a žádnou další hodnotu nevytváří - je to tedy v současnosti nelegální způsob. 
  • Kdežto MLM je metoda prodeje výrobků, tedy hodnotu přináší, je to tedy legální způsob.


Z výše napsaného také plyne, že letadlo nemůže obstát dlouhodobě, neboť se velmi brzy objeví nespokojenost těch, kteří do systému peníze pouze přináší, ale odnáší si je jen zlomek "těch nahoře".

Herbalife je tedy naopak velmi dlouho. Konkrétně 30. let a v současnosti je to jedna z mála firem na trhu, která prokazuje růst i v době finanční krize a odolala mnoha obviněním a soudním procesům. Vždy se ukázalo, že se jedná o vykonstruovaný podvod konkurence a firma prokázala další rok rekordní prodej.

Dokonce renomovaní finanční poradci nad tím kroutí hlavou - např. Jim Cramer se před měsícem ve svém pořadu musel omluvit za omyl, kdy v Červnu tohoto roku odepsal Herbalife a ten od té doby šel výrazně nahoru. Do svého pořadu Mad Money si pak pozval CEO Herbalife Michaela O. Johnsona a ten mu vysvětlil, jak je to možné:

  • Žijeme v době, kdy se slovo Wellness zabydlelo (dokonce i v ČR) a je běžné, že se v novinách a článcích píše o zdravé stravě a doplňcích stravy - lidé se začínají zabývat tím, že se necítí dobře, že trpí nadváhou, strachem z rakoviny, infarktů, cukrovky - tedy nemocí, kde byl prokázán vztah s životosprávou.
  • Herbalife za 30. let prokázal, že jeho výrobky patří ke špici v oblasti hubnutí, výživy a zdravého omlazování. Produkty Herbalife jsou používány každý den jako náhrada nebo doplněk stravy. Čili obrat nastává neustále, ne jednorázově jako v případě auta.
  • Herbalife prokazuje rekordní obraty, ale nikoliv rekordní počty distributorů, neboť se za dobu své existence zdokonalil školící systém, odpadli "rychlozbohatlíci", kteří zjistili, že musí také pracovat, jinak nedostanou nic.


2. Druhá námitka: jedná se o pyramidu
Protiargumenty: ve většině firem na západě je struktůra stále založena na 200. let starém modelu nadřízený - podřízený.

Nikdy jsem neviděl firmu klasického střihu, kde by šéf měl menší plat, než jeho podřízení. Není to snad pyramida?

Naopak jsem se na vlastní oči sešel s lidmi, kteří u Herbalife mají menší peníze, než lidé "pod nimi", tzv. down-lines. Nebo nemají nic, neboť marketingový plán Herbalife vyžaduje, aby každý pečoval o jistý počet klientů. Byť by byl prezident. Je tohle pyramida?

Kdyby byl Herbalife pyramida nebo letadlo, tedy nelegální, proč by byla jeho distributorem např. Madeleine Albright. Dělala by to pro peníze jako reklamu? Opravdu by jí to stálo za to? Např. toto řekla v Červnu v Praze:
"Je to demokratická společnost, protože jí nezáleží na vzdělání, zemi, ze které pocházíte, ani na tom, z jaké jste sociální vrstvy. Stačí, když máte schopnost komunikovat.“

3. Námitka: trh je již nasycen, už to nebude dlouho výhodné
Protiargument: i výše uvedený článek Multilevel - cesta k bohatství či do pekel? končí prohlášením, že je zde obrovský potenciál. Stačí se podivat na rostoucí celosvětově biliónové tržby v oblasti Wellness. Herbalife sám má rekordní prodej a nárůst v ČR byl tento rok přes 30%. S přímou úměrou hrozby pandemie obezity a dalších civilizačních chorob lze směle prohlásit, že je zde nejen potenciál, ale na dlouhou dobu bude.

Slovo na závěr:
Vždycky jsem dělal věci trochu jinak, než bylo běžné. Není to lehké, neboť vás dav vždycky označí za černou ovci a jste všem jen pro smích. Ale takhle vzniká pokrok (například odmítání Einsteinovy teorie dokud nebyla v roce 1920 prokázaná - následovala nobelova cena a už to jelo.)

Proto je mi sympatický jakýkoliv pokus udělat věci jinak a lépe. To je důvod, proč podporuji Terezku.

4 komentáře:

  1. Souhlasím Romane s Tvým názorem, nejen proto, že 12 let dělám s Herbalife :-)) Napsal jsi to velmi jednoduše a přesně. Já osobně jsem hleboce vděčný za tuto příležitost s Herbalife. Díky ...

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem se setkala s tím, že Herbalife je sekta a že nejsme "normální" (resp. jiní). Jednoduše se kritizuje něco, co nechápeme a co nechceme vidět. Neberu nikomu jeho názor, má na to právo. I já byla zpočátku (před čtyřmi lety) skeptická vůči firmě i výrobkům. Nyní jsem vděčná, že vím, co prospívá mému tělu a cítím se skvěle. A co se týče firmy, tak mohu říct, že každý človíček je tu stejně důležitý a má stejnou šanci. Záleží jen na něm, zda chce a zda pro to něco udělá!!! (Monika)

    OdpovědětVymazat
  3. Máte málo komentárov!! Placebo sekta sa mi celkom pozdáva - neublíži!- len sa zarobí. BOH daj aby to tak bolo!!!! Vo výžive a to čo potrebuje naše telo sa držím literatúry faktu. Naše telo je zázrak všetkých chemických továtní, aké ešte nikto nedokázal prekonať. A čo je zaujímavé ani ten prvopočiatok zrodu nového človeka ako - dokázať a umelo urobiť. To už nasvedčuje, že naše maracie techniky, rozbory nedosiahli takú kvalitu aby ten ZLOM ZRODU vedeli napodobniť umelo - ale mi sa pcháme umalinami. Príklad: mikrovlnná rúra - hit 20.storočia - pohodlnosť ohrevu -konfort-super!!!! - PREDAJ -SUPER!!! prišli nové prístroje a merania a npr. pri ohreve mlieka v mikrovlnke z tukov vznikajú karcinogené látky - dávme ich nekojeným deťom - čudujete sa , že je veľa detskej leukémie - ja nie! Kto môže zstviť taký biznis ?- nikto! Ak je Herbalaif placebo, je to super! k je výživový doplnok je to pohroma!!!!! Receptory buniek na výživové doplnky regujú mutáciou, ktorá vedie k neodumierní starej bunky , ale k mutácii - vzniká nekontrolovatelne rastená bunka - až na nádor - pozri si literatúru faktu!!!!! Onkologický ústav v Amerike robil pokus na 36000 respondentoch s najpoužívanejšiemi výživovými doplnkami tak,že polovici dávli placebo a polovici výživu. Tento projekt stál 108000000 dolárov a trval 5 rokov po piatich rokoch bolo o 30% viac onkologických pacientov u skupiny ktorá brala výživové doplnky a ešte aj dalších piatich rokoch sa objavili zdravotné problémy u týchto respondentoch. Výživové doplnky s majú brať pod kontrolou lekára, ktorý zistil,že chýba. Keď to je v poriadku po kontrole - prestať. Nikdy nie na základe reklamy- doporučeni kamaratov- hazard so zdravím. Kto má záujem o to aby urobil pre svoje zdravie maximum -choďte na literatúru faktu - a nie na biznisové doporučenia. Ja mám nasadené presne v 14 črepníkoch ALOE VERA . A mám. Mám nasadenú bylinkovú záhradku korenín na varenie aj bobkový list /ktorý funguje na odsolenie klbov/. A najliečivejšia je tá divoká - na lúke .
    Žihlava- pozri púpava-pozri, skorocel- pozri, mišací chvostík- pozri,datelina- pozri,praslička- pozri, lopúch - pozri,šipky - pozri- lekvár - labúžžžžž. Prajem vám čo sa dostanete k tomuto čítaniu veľa logiky v pojatí čo je zdravé!!!!!

    OdpovědětVymazat